Tuesday, October 5, 2010

Syawal Hampir Berlalu, Di Mana Momentum Ramadhan Kita..

Cepat sugguh rasanya masa berlalu Ramadhan dan kini Syawal juga berada difasa terakhir.. Ramadhan berlalu laju dengan separuh dari Ramadhan ku berada di Tanah Suci (Insyallah, jika ada kesempatan aku nak buat siri travelog umrah di dalam tulisan2 akan datang - sebagai kenangan untuk diri dan untuk sahabat2 berimaginasi dan berinspirasi).  Dalam menyambung momentum beribadah di bulan Ramadhan, aku kuatkan semangat juga nak habiskan puasa 6.  Hari ini sudah pun 26 Syawal tapi aku masih belum habis puasa 6.  Macam2 kekangan menyebabkan aku lewat.  Harap semuanya dapat dihabiskan hari ini, hari ke 6.  Bila Ramadhan berlalu, rupanya susah juga untuk mengekalkan momentum ibadah hingga ke Syawal.  Apatah lagi untuk bulan2 mendatang.  Macam mana pun aku cuba yang terbaik.. Perlu ada beberapa KPI baru dari Syawal ini hingga ke Ramadhan akan datang.  Harap2 dapatlah aku sikit sebanyak melaksanakan perancangan kecil ini.

Syawal tahun ini aku sambut serba sederhana, basically tiada persiapan sangat.  Baju raya pun sehelai sorang saja.  Yang lain recycle saja dari tahun2 lepas.  Berhemah sungguh berbelanja.. Kami balik JB pun dah sampai petang sebelum Raya.  Raya kat JB agak 'quiet' kerana tiada sangat pengunjung kerumah kami yang terletak di dalam kawasan Cina.  Itulah pengorbanan yang perlu semua orang lalui bila dah kahwin.  Perlu ada pengorbanan beraya dengan pemegang pintu syurga suami, walau hati kita lebih seronok beraya dengan keluarga kita.  Meriahnya raya itu di hati kita.  Sebab itulah kita seronok bila berada dekat dengan sesuatu yang dekat dihati.  Kalau dah ikut turn, bila bukan turn kita tu, ciptalah kebahagiaan di hati kita...  If you cannot have what you love, then love what you have..

Itu lah seadanya.. Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin.

   Sehingga Ramadhan 2011.....

2 comments:

kopiko said...

selamat hari raya , insyallah kalo diberi kesempatan lagi , suda rayo kb tahun depey ~ weeeee

Rosebud said...

panjang umur mudah2an..