Thursday, December 2, 2010

Travelog Umrah 10 - Antara Ganjaran dan Cabaran

Dah dapat beg pakaian kami cepat berkemas dan seterusnya perlu rehat dan tidur untuk mengumpul kembali energi yang banyak terpakai semalam.  Di Mekah perjalanan ibadat lebih mencabar kerana orang terlalu ramai dan lead-time untuk ke Masjid perlu panjang.  Masa kena diurus dengan betul supaya kita dapat maksimakan ibadah kita di sini. Dan aku guna jadual biasa, iaitu masuk awal pada waktu Zohor dan keluar selepas Asar.  Kembali untuk solat Maghrib dan berbuka di Masjid, seterusnya kembali untuk Isya dan Terawih.  Cuma aku tidak pasti jam berapa harus aku kembali untuk bertahajjud.  Yang pasti ia bermula jam 1 pagi.  Terdetik di hati mampukah aku untuk tidak tidur hampir keseluruhan malam... Teringat nasihat Ustaz Muien - pagi tu tidur la banyak2.  Yang keduanya, Ustaz kata tawaf sunat lagi afdhal dari ibadah umrah.  Tambahan bulan Ramadhan, banyakkan ibadah berkaitan Ramadhan.  Dan ketiganya rebutlah ganjaran beribadat di dalam Masjid sebanyak yang mungkin.  Ganjaran hebat tentu perlukan pengorbanan hebat.  Memang jangan fikir lagi pasal tidur cukup atau tidak.  Badan penat atau tidak.  Susah mencari ruang solat di dalam masjid atau tidak - terutama jamaah wanita kerana ruangnya terlalu terbatas.  Ganjaran hebat perlukan pengorbanan hebat.  Kalau tidak dok aje la kat KL, solat sahaja di Masjid Taman Melati.  Aku simpan ayat-ayat tips dan motivasi ini untuk aku teruskan perjuangan ke fasa ke-2, beribadah di Masjidil Haram.   Aku dah tak sabar nak tengok keadaan sekitar Masjidil Haram waktu siang. 
Perrjalanan dari Hotel ke Masjidil Haram
Kami keluar awal untuk bersolat Zohor.  True enough - things has changed so much.  The old facade of Makkah totally gone and replaced with the new - some finished and some unfinished hotel buildings. 

Hotel lama dah habis runtuh..Inilah gantian hotel-hotel baru..
Dataran seluas mata memandang..
Dataran luar masjid juga semakin besar.  Sudah ada sayap baru yang luas di bahagian rukun Syami yang besar dan ber-aircond.    Ada yang mengatakan binaan  ini ditaja Sultan Brunei.  Aku tak pasti.  Pun begitu lagi besar, lagi ramai tamunya.  Lalu tidak mudah untuk mencari ruang kosong selebar 2 kaki untuk ku labuhkan punggung beriktikaf di dalam Masjid.  Besar ganjaran - besar juga cabarannya.

Masjidil Haram - pintu King Abdul Aziz
Suasana masih lengang jam 11 pagi...
 
Me - before we enter the  Mosque
Habis waktu Asar kami kembali ke Hotel.  Dan setengah jam sebelum Maghrib kami bergerak ke Masjid.  Kami hanya berbuka dan solat Maghrib di dataran Masjid untuk mudah balik.  (Note: Aku paste juga gambar2 kat sini walaupun company dah block jpg upload or download from office intra - frust! Kena pakai Celcom 3G).  Masjidil Haram lebih strict sebab tak boleh bawa makanan heavy masuk Masjid.  Tidak seperti di Madinah.  Tiada yang sponsor makanan di sini, kecuali yang infaq sepanjang perjalanan ke sini.  Atau semasa menunggu iftar - ada juga yang menghulur.  Itupun hanya kurma dan mineral water.  Jamaah begitu cepat mengisi setiap ruang kosong untuk berbuka puasa.  Ramainya.  Dan nyamannya aku berbuka di dataran ini, walau dengan angin panas sesekali menghinggap muka.  Cuaca panas di sini menyebabkan tekak aku bagai tidak puas menghirup zam-zam sejuk itu. Hanya lebihkurang 5-8 minit di beri untuk berbuka. 


Berbuka puasa di Masjidil Haram boleh bercampur lelaki perempuam - tapi kalau di Madinah menang kena halau dengan guard la kalau dok sekali cam ni.. 

Jamaah sibuk mencari tempat sebelum waktu berbuka puasa

5 orang gadis bertudung hitam ni aku memang respect, setiap hari sebelum iftar without fail berdiri di tempat yang sama membawa beberapa tong air Zam-Zam dan ais, membahagikan air Zam-Zam sejuk di dalam gelas untuk jamaah beriftar.  Bayangkan pahala memberi makan-minum orang berbuka.. sangat besar ganjarannya 

Setelah takbir Maghrib diangkat, aku sayu lagi.  Buat pertama kalinya dalam siri ziarahku kali ini Imam Sudais mengimamkan solat.  Kenyaringan suaranya memang meruntun hati...Sound system di sini terlalu bagus sehingga tiada ruang untuk jiwa aku lari dari bacaan ini...Ia berbeza...Again..this is live...

Sehabis maghrib, kami cepat berjalan balik ke Hotel.  Manusia terlalu ramai menyebabkan perjalanan 200 meter itu mengambil masa 20 minit atau lebih.  Langkah perlahan - berhenti - perlahan - berhenti.  Kami cepat kembali ke Masjid untuk terawih.  Seperti biasa hanya ruang temporary di lorong laluan yang masih ada.  Syukur - ada juga.  Sekali lagi Al-Gehny dan seorang imam lain bergilir untuk mengimami solat (sepuluh rakaat bertukar imam) dan siap hampir jam 11.  Tiada witir pada malam 10 terakhir kerana ia akan dilakukan sesudah tahajjud, yang akan bermula jam 1 pagi.  Kami bergegas lagi balik ke Hotel kerana perlu sedikit tidur dan kembali sebelum 12:30 pagi.  Letih.. Bukan letih berjalan sebenarnya..Letih kerana perjalanan yang pendek tetapi terlalu perlahan dan kami perlu mengejar masa.  Menempuh cabaran dalam mencari ganjaran.  Mekah - the city never sleeps.  Tiada istilah tidur di sini.  Pun begitu di hotel, aku sempat take a 99 winks.

Kami kembali ke Masjid jam 12:30 pagi.  Aku hanya mencari apa saja ruang yang ada.  Terasa lagi ramai dari terawih.  Masyaallah - Malu kalau nak rasa mengantuk di sini.  Orang berlumba-lumba mencari ganjaran.  Semua celik bagai siang hari.  Aku kagum dengan bangsa Arab.  Mereka kental.  Tepat jam 1 pagi takbir diangkat menandakan tahajud bermula.  Sayu lagi.  Kali ini Shuraim pula.  Seriously... sound system here is so good, it sounds like you are hearing it from headphone.  Sounds coming from your head goes direct to your heart.  Gandingan Shuraim/Sudais memang menarik ramai pengunjung.  Shuraim jalankan 6 rakaat, sementara Sudais 4 rakaat bersama 3 rakaat witir.  Suara mereka memang pukul habis.  Tangisan Sudais membaca bait2 Al-Quran yang berkaitan pembalasan dan keampunan sangat menyentuh jiwa.  Bayangkan 2 jam solat terawih 20 rakaat, 2 jam juga solat tahajjud 10 rakaat bersama 3 witir.  Sujud semasa tahajjud begitu terkesan.  Dan doa witir yang dibaca sehingga 30 minit meruntuh segala ego dan takabbur.  Suara Sudais memang anugerah Allah.  Mendengar doa yang dibacanya meletakkan diri kita sebagai hamba - sehina-hina hamba.  Tambah lagi setiap bait doa ini diakhiri gema yang mengaminkan - ia bisa meruntuh tembok concrete.. AMINN... Aku ada download juga dekat youtube doa witir semasa malam 27, namun deruan AMIN nya tidak sehebat gema semasa aku berada di situ.  Yang hina dan lemah pasti mengalirkan, walau setitis airmata.  Gema doa dan AMIN itu kekal terpahat dihati ku sehingga kini...(Terasa sangat pentingnya faham bahasa Arab.  Kefahaman itulah yang memahat keinsafan ke dalam hati... )

Jam 3 pagi aku kembali ke Hotel untuk bersahur dan kembali semula jam 4.  Sesudah solat Subuh aku terus turun ke dataran Kaabah.  Aku ingin duduk-duduk betul2 di hadapan Kaabah.  Sekadar merenung.  Pahala free - sekadar memandang kosong Baitullahilharam.  Pahala lagi jika di tambah doa, zikir dan mengaji.  Ini sajalah antara masa jemaah wanita bebas duduk di mana-mana ruang di dataran Kaabah. 

Selepas Solat Subuh - ramai jamah bertawaf sunat sesudah solat subuh
Background dibelakangku bukan wall paper lagi..kami beriktikaf setiap pagi di depan Baitullah - waktu yang paling nyaman di tempat yang paling nyaman..
Aku terus berada di sini sehingga syuruk.  Solat syuruk - lebihkurang jam 615 pagi - pahalanya seperti haji mabrur.  Ingat tu.  Gandakan sebanyak mungkin.  Seterusnya kami melakukan tawaf sunat sebelum matahari menyinar... Sesudah solat sunat tawaf, selesailah pusingan jadual ibadah untuk 24 jam. 

Hubby bergaya di depan Kaabah sesudah tawaf sunat
Tower Clock menunjukkan jam 7:05 minit pagi ini di ambil selepas kami tawaf sunat..
Dan setiap hari jadual kami akan berkisar pada aktiviti ini.  Selang sehari kami akan berumrah, biasanya ke Tan'im sesudah Subuh. Walau tak banyak berumrah, rasanya cukup seimbang antara yang afdhal dengan yang kurang afdhal, sementara ibadah khusus Ramadhan tetap jadi keutamaan.

Ketakutan aku sebelum datang ke Mekah mengenai penat dan lelah kerana tiada rehat dan tidur sama sekali tidak berasas.  Energi di sini berbeza.  Bila kita berada di dalam lingkungan umat yang sama objektifnya, kita bagai lupa dari mana kita datang. Kita hanya tahu kenapa kita datang.  Energi yang meresap pada diri kita adalah anugerahNya.  Kita bagai lupa dunia seketika...hanya di sini kita tak ingat dunia... Dan aku gembira kerana dunia tiba-tiba jauh dari aku.  Hanya di sini, di Tanah Suci ini...

.....Bersambung...

No comments: