Monday, December 6, 2010

Travelog Umrah - Siri Akhir - Menoleh Kembali

Alhamdulillah..kita sampai kepada post terakhirku dalam siri Travelog Umrah. Aku mahu lebih detail kerana banyak yang ingin ku perkatakan. Namun masa tidak mengizinkan. Kalau aku ada banyak masa ingin aku bukukan perjalananku sebagaimana yang dilakukan oleh kebanyakan penulis casual sekarang. Tulisan dengan bahasa yang berteraburku ini hanyalah sebagai mengenang detik pahit, manis, haru dan sayu dalam menyelak lembaran sirah berselang seli dengan amalan peniggalan anbiya di bumi Allah yang Mukarramah. Mungkin juga satu hari nanti...

Menoleh kembali, aku merasa sangat bertuah kerana menjadi tetamu Allah pada tahun ini. Aku juga menitipkan doa untuk saudara2 dan sahabat2 yang aku tahu dalam senarai menuggu untuk datang ke sini.  Semuga Allah percepatkan cita-cita kita.

Seperti yang tertulis didalam Solusi coretan kata Al-Jahiz “Tidak melihat akan seseorang itu Baitullah Al-Haram bagi yang belum pernah melihatnya sebelum itu kecuali dia pasti akan tersenyum riang gembira atau pun mengalir air mata..”

Sabda Nabi SAW mengenai amalan yang paling afdhal “Beriman kepada Allah dan rasulNya, kemudian, berjihad pada jalan Allah, kemudian, haji yang mabrur”

Sabda Nabi SAW mengenai ganjaran haji “Sentiasalah menuruti peluang menunaikan haji dan umrah. Sesungguhnya kedua-duanya menghembus keluar dosa dan menghalau keluar kefakiran sebagaimana api menghembus tahi besi, emas dan perak (apabila dibakar). Haji yang mabrur tiada ganjaran yang paling layak untuknya kecuali syurga”

Sabda Nabi SAW mengenai keberuntungan haji “Tiada hari yang paling layak diselamatkan hamba-hamba Allah daripada api neraka kecuali hari Arafah”

Jika giliran kita masih jauh, kita masih boleh bersedia awal.  Bersedia untuk menjadi tetamu Allah...Mulakan dengan mendaftar. Dan seterusnya merancang masa dan kewangan (supaya dapat pergi lebih cepat dengan package). Dan yang paling utama, membentuk jiwa untuk menjadi tamu Allah. Persediaan bukan sahaja perkara akademik berkaitan ibadah haji/umrah sahaja tapi yang lebih penting penyucian jiwa mesti bermula lebih awal. Bekalan amal dan ilmu mesti dimulakan lebih awal...

Sungguh beruntung sekiranya pemergiaan kita menjadi tetamu Allah lengkap dengan persediaan rohani dan jasmani. Bumi harramain (Mekah dan Madinah) adalah bumi yang Allah anugerahkan ganjaran yang berlipat ganda untuk setiap ibadah kita. Allah berikan pula tempat2 hot-spot mustajab doa pada di pelbagai sudut di Baitullah. Ayuh tingkatkan doa dan usaha menuju ke situ..

Hijrah 1432 akan tiba lagi esok.  Pesanan untuk diriku dan saudaraku - binalah KPI yang membawa kita ke jalan Nya...

Selamat menghayati Maal Hijrah 1432..

No comments: