Thursday, December 2, 2010

Travelog Umrah 11 - Inikah Malam Seribu Bulan?

"Carilah dia disepuluh terakhir Ramdhan pada hitungan ganjil" Hadis riwayat Bukahri Muslim.

Itulah antara hadis hassan lagi sohih berkaitan Malam Lailatul Qadar.  Dan malam yang dicari itulah penjana kemeriahan yang mewarnai kota suci ini.  Pada malam ke 21 dan 22 aku biasanya balik untuk berehat selepas terawih dan kembali semula ke Masjid untuk bertahajud, namun terpaksa tukar strategi untuk malam seterusnya.  Jemaah pula, semakin hujung Ramadhan semakin ramai, waktu yang diperlukan untuk keluar dan masuk balik ke Masjid semakin lama kerana perjalanan semakin perlahan.  Jadi bermula malam 23 Ramadhan aku mengambil keputusan untuk tidak balik.  Alhamdulillah, cara ini lebih tidak memenatkan.  Aku hanya berbaring sekejap dan sediakan sebotol air zam-zam sebotol untuk mengambil wudhu'...

Pengalaman menjelang 27 Ramadhan sememangnya penuh cabaran namun mengusik perasaan.  Bayangkan Masjid sudah mula dipenuhi bermula sebelum Zohor.  Masa tu aku agak confused.  Its only 1200 pm.  Kebanyakannya locals and Arabs.  Sesudah zohor, keadaan di dalam masjid bagaikan chaos.  Namun aku bertahan sehingga solat Asar.  Dan orang datang berbondong2.  Aku agak nervous sebab aku takut kalau aku balik selepas Asar, aku tak dapat tempat.  Masa nak keluar dari Masjid waktu Asar, terlalu ramai orang nak masuk, jadi yang nak keluar macam aku kena stampede, suasana macam semasa nak pergi melontar Jamrah.  Bagai nak pecah dada.  Ya Allah, ni baru waktu Asar.  Debar aku kuat.  Antara himpitan manusia yang keluar masuk, dalam tidak kepastian adakah ruang untuk aku malam ini.  Bila di dataran juga manusia penuh bagai tak berganjak.  Betulkah keputusan aku untuk balik ni?  Disebabkan aku sudah berada dalam arus keluar, terpaksa juga keluar.  Aku balik dan singgah di Taza Restaurant untuk beli Nasi Arab (aku jarang makan makanan hotel).  Sebungkus makan 2 orang, reserve untuk berbuka nanti.  Balik bersuci dan patah balik untuk solat Maghrib, memang fenomena manusia paling ramai pernah aku lihat.  Ratusan askar menjaga laluan ke Masjid, aku terpaksa berbuka di atas jalan raya menuju ke Masjid sahaja.  Manusia terlalu ramai dan askar pula asyik menghalau kami dari duduk di dataran walaupun masih ada sedikit ruang.  Hmm..pertama kali berbuka di atas jalan tar (bukan Jalan TAR) bersama warga Paki dan Afrika.  Tak apa lah, aku pujuk hati kerana kami ingin pantas keluar masuk Masjid.  Hati aku tiada lain yang berkata "Dapat ke aku masuk ke Masjid dengan umat seramai ini?" Doa, doa, hanya doa yang dapat mengubah takdir.  Cepat aku balik ke Hotel cepat juga aku kembali ke Masjid.  Pantas aku berjalan mencelah jutaan manusia, bila sampai di dataran Masjid, pekerja2 dengan mesin pencuci besar tengah bergerak melanggar sesiapa sahaja di hadapan, hampir sahaja aku terjatuh dalam air kotor yang ditolak dari hujung ke hujung dataran.  Kali ini airmata aku mengalir deras.  Chaotic.  Aku terlepas pegangan dari hubby sebab masing2 melarikan diri dari air..Namun hubby terkena juga percikan air kotor.  Aduhai..Kenapa perlu menyimbah air diwaktu jutaan umat berebut mencari tempat.. bentak hatiku..aku noktahkan ketidakpuasan hatiku dengan istighfar.  Bila terlepas dari kepungan pencuci, aku dapat juga mencelah naik ke escalator, lalu mencari kawasan yang aku biasa duduk. Abang terpaksa mencari tempat wudhu untuk membersih kotoran di seluar.  Kesiann dia....  Dia terpaksa lepaskan aku sendiri.  Masa sangat berharga.  Aku melilau mencari tempat sendirian, akhirnya bila dah dapt ruang kosong  barulah aku merasa lega kerana masih ada ruang untuk ku.  Ya ALLAH.. airmata aku terus mengalir kerana Allah bagi ruang untuk aku.. Inikah malam seribu bulan...? Manusia berbondong-bondong datang mencari malam ini... Aku  bagaikan tak percaya melihat lautan manusia yang terlalu ramai, bahkan lebih ramai dari musim haji.  Dulu hanya dengar sahaja malam 27 memang meriah di Masjidil Haram, tapi melihatnya sendiri aku terkesima. Aku terharu.  Terharu kerana dalam lautan manusia di luar sana, sampai nak berjalan pun tak boleh, namun di sini Allah bagi ruang untuk aku.  Tangis aku kian reda namun syukur ku tiada henti... Terawih dan seterusnya tahajjud... Dan tahajjud malam ini lebih panjang witirnya.  Tangis Sudais lebih kuat.  Tangis jemaah si pencinta Allah juga lebih kuat.  Aku pohon sebanyak-banyak keampunan kepadaNya.  Kalau pun ini bukan malam yang dicari, aku puas menjadi sebahagian dari askar-askar malam walau tidak sehebat Salehuddin Al Ayubi.  Salehuddin Al Ayubi adalah 'ibarat abid di malam hari, ibarat singa disiang hari'.  Dan inilah juga ciri-ciri yang dimiliki oleh para sahabat dan tabiin kerana mereka mencontohi peribadi Rasulullah SAW.  Walau baginda seorang maksum, baginda tetap mendirikan qiyamullail sehingga bengkak kakinya...Aku berdoa semuga Allah mengurniakan istiqamah untuk aku dan hubby meneruskan amalan ini bila kami kembali ke dunia asal ku.. Amin...

Kami kembali ke Hotel sesudah qiyam dan untuk pertama kalinya juga perjalanan 200 meter itu mengambil masa hampir sejam (nak keluar masjid 1/2 jam, jalan kat luar 1/2 jam).  Bila aku bersembang dengan rakan serombongan pada siangnya, macam-macam pengalaman yang aku dengar mengenai kisah malam tadi. Aku bersyukur aku di antara 3 juta umat yang berada di situ, dan dapat pula bersolat di dalam Masjid...

Hari ini hari ke 27 dan aku kian menghampiri waktu untuk kembali ke dunia..

...Bersambung....

No comments: