Monday, November 1, 2010

Travelog Umrah 7 - Wida' Yang Mengharukan, Qudum Pengubat Jiwa..

Hari kelima iaitu 19 Ramadhan/29 Ogos 2010 bermakna tibanya hari untuk aku pergi meninggalkan kota suci Madinah.  Perasaan bercampur-baur antara sedih dan gembira.  Sedih kerana waktu wida' sudah tiba.  Tapi ia juga bermakna waktu qudum kian ku hampiri dan itulah kemuncak perjalanan ini.  Wida' atau selamat tinggal perlu ku ucapkan kepada Rasulullah dan qudum atau ketibaan ku ke Rumah Allah..

Setiap jamaah yang akan meninggalkan Masjid Nabawi disunatkan berziarah wida' ke makam baginda.  Ziarah ini ialah sebagai mengucap selamat tinggal kepada baginda Rasulullah SAW.  Tuntutan ini tidaklah berat sebab mengucap selamat tinggal kepada Kekasih Allah ini boleh dibuat dari mana-mana tempat di dalam Masjid Nabawi, waima di dataran Masjid berhampiran kubah hijau.  Namun tempat yang paling afdhal tentulah kawasan Raudhatul Jannah yang dihampar karpet berwarna hijau dan berkeluasan lebih kurang 22X15 meter per segi di sekeliling makam Rasul SAW. Namun untuk masuk ke ruang terpilih ini dalam kesuntukan masa memang mencabar.  Ini kerana kalau betul2 ikut  queu, jemaah Malaysia biasanya kumpulan akhir yang boleh masuk.  Disebabkan bas kami akan bertolak dalam pukul 10 pagi,  aku terpaksa berpuas hati berwida' di luar kawasan Raudhatul Jannah atau Taman Syurga. 
Self-snap picture yang aku ambil sementara menunggu laluan ke Raudhah lengang..
Apabila pintu menuju Raudhah dibuka tepat jam 7 pagi, berlari laju jemaah2 wanita yang tak nak ikut queue, kebanyakan dari mereka lasak mennerjah.  Jadi aku terpaksa tunggu sebentar sehingga first minute rush selesai.. Badan mereka besar2 dan mereka tiada hemah, namun itulah jati diri mereka yang dibawa dari negara masing2.  Yang mereka tahu mereka ingin berada di situ..ruang itu terbatas, namun ia adalah antara tempat yang paling makbul berdoa.
 
Lorong menuju ke Raudhah akan lengang selepas
setengah jam pintu Raudhah di buka
Setelah keadaan agak reda, aku mula melangkah perlahan - tenang -  terus2an berselawat ke atas junjungan kita Muhammad diiringi rasa haru dan sayu.  Aku hanya mampu memberi lambaian terakhir lebihkurang 10 meter dari kawasan Raudhah kerana askar2 masjid tegas menghalang jemaah bertelekung putih yg memang dia ketahui berasal dari Malaysia untuk masuk ke Raudhah semasa jemaah dari negara2 yang sukar dikawal berada di situ.  Tak apalah, dari kejauhan aku masih nampak makam baginda...Ya HabibAllah ya Rasulullah... tiba masanya untuk aku meninggalkan tempat perjuangan mu.. Ku mohon shafaat mu ya Rasulullah di padang Mahsyar untuk membawa aku dan ahli keluargaku ke syurga jannah, kerana Allah mengurniakan kepadamu syafaat untuk menolong kami, umatmu yang sentiasa leka dengan duniawi dan manusiawi..

Seusai bersalawat selamat tinggal dan berdoa, perlahan-lahan aku berundur meninggalkan makammu.. Wida' ini sungguh menyayat.. Namun aku bakal menuju kepada Qidam - kepada puncak perjalananku ini - lambaian itulah yang mengubat jiwa...

Ya Allah...berilah kelapangan masa, kesihatan dan rezki untuk aku dan suamiku untuk ke sini lagi...

....Bersambung...

2 comments:

Makcu B said...

Tak jemu2 mengikuti Travelog Umrah Da, bila la nak dijemput jadi tetamu..

Rosebud said...

Hari tu sebut2 dah nama B and hubby depan kaabah - insyallah tahun depan...