Tuesday, April 19, 2011

Aku Bukan Burung..

Banyak peribahasa, syair dan pantun dalam berbagai bahasa kat dunia ni orang buat tentang burung.  Kalau peribahasa melayu saja melambak ambik burung sebagai subjek untuk mereka beranalogi.  Aku bukanlah pakar bahasa nak cakap pasal kosa kata, so I leave it at that... Aku hanya nak menterjemahkan pasal burung yang Ustaz aku dok sebut 2 - 3 minggu kebelakangan ni... Antara yang paling aku ingat ialah 'tawakkal' seperti burung. Ada juga Ustaz cerita pasal burung yang tiada dosa...(Ustaz senyum kambing jer bila aku cakap pasal sekor burung ni asyik dok berak jer atas kereta aku tiap2 pagi.."itu sikit je tu" tambah Ustaz yang memang ada saja jawapan kpd murid2 nakal kat kelas dia ni..).  Yang aku nak cakap tuh bukan la mudah nak meng-asimilasikan (betul ke aku eja ni..konfius) sifat tawakkal burung tu bila sesuatu benda kena kat kepala aku sendiri.  Aku ambik hadis yang Ustaz cakap: 
  • Daripada ‘Umar bin Al-Khattab RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: “Jikalau sesungguhnya kamu bertawakkal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakkal, nescaya kamu akan diberi rezeki sebagaimana seekor burung diberi rezeki. Ia pergi pada waktu pagi dalam keadaan lapar dan pulang pada waktu petang dalam keadaan kenyang.” [Riwayat Ahmad, al-Tirmizi, al-Nasa’ie, Ibnu Majah, Ibnu Hibban dan al-Hakim, Kata Abu ‘Isa: Hadith Hasan Sahih]
  • Ketahuilah sesungguhnya hasil daripada tawakkal ialah redha dengan takdir Allah. Barangsiapa yang menyerahkan urusannya kepada Allah dan redha kepada apa yang ditakdirkan ke atasnya, maka dia telah benar-benar bertawakkal. Oleh itu al-Hasan, al-Fudhayl dan selain mereka menghuraikan makna tawakkal kepada Allah ialah: Redha 
Yang pertamanya macam mana tawakkalnya seekor burung dalam kehidupannya, jadi takde lah dia nak pikir sikit pun untuk esok ke untuk anak cucu ke..Yang keduanya yang tawakkal = redha.  Walau macam mana kuat pun anggukan dalam kelas Ustaz bila dia citer, bila benda pelepuk kat kepala aku tu..ish..terkeluar jugak la kata2 yang aku macam tak redha.  Kadang2 aku terpikir juga adakah beberapa manusia disekeliling aku ni Allah ciptakan khusus untuk jadi cubaan untuk aku.  Adakah manusia ni tak akan berubah sampai mati.  Aku heran kenapa orang2 ni pandai mencipta scenario tapi bila timbul masalah nak suruh orang lain selesaikan. Bila 'orang lain' itu adalah AKU, maka time tu la aku jadi lupa teori BURUNG.  Teori tawakkal dan redha ni sangat2lah betul, cuma nak apply tu - mak aihhh..susahnya... Ini satu lagi darjah tawakal yang Ustaz bagi:

Kata Ibnu Abi Dunia: Kata sebahagian para cendekiawan: Tawakkal ada tiga peringkat:

a. Tidak mengadu atau mengeluh bila di datangkan cubaan/takdir/musibah - darjah orang2 Zuhud
b. Redha dengan cubaan/takdir/musibah  - darjah golongan Saddiqin
c. Cinta/sayang dengan cubaan/takdir/musibah - darjah para Rasul

Kalau ikutkan teori kat atas tu, aku tak termasuk dalam mana2 darjah walau macam mana kuat pun aku cuba, sebab aku ni memang dhoif (lemah la tu...).  Sepanjang minggu lepas aku betul-betul terperangkap antara jati diri AKU dan BURUNG.  Terperangkap antara 'sampai bila aku kena tanggung masalah ini' dengan 'tawakal&redha la..ini ketentuan Allah, pasti Allah bagi jalan keluar'.  Tapi berperasaan begitu bukanlah bermakna aku berputus asa dengan rahmat Allah.  Doa aku pun tidak putus.  Aku yakin sebenarnya Allah akan bagi jalan keluar.  Cuma aku tak sabar dan nak benda tu selesai dan dan tu jugak...

Itu lah aku, sebab aku bukan BURUNG.  Tak apalah - that means I have room for improvement.  (But I hope the room will get smaller as I grow older...)

Source: Google Image

3 comments:

sirapmadu said...

Mampukah aku menjadi seperti burung..dengan dugaan sekeliling memang terasa sungguh diri ini hina benar rasanya..tapi aku mesti cuba sedaya upaya untuk menjadi lebih baik dari semalam dan memohon supaya kehidupan ku ini di dalam rahmat Yang Maha Esa..

Rosebud said...

Keinginan memang ada - keupayaan sesekali datang. Nak istiqomah memang sangat2 susah...

makcu B said...

Tidak ada manusia yang tidak dicuba oleh Allah dalam hidup ini. Cuma aras COBAAN itu terbahagi kepada 3 kategori:
1. senang
2. sederhana
3. susah
Banyak2 bersabar walaupun melaluinya adalah satu perjalanan yang mencabar.