Monday, February 21, 2011

Prelude - Travelog London & Paris

Lama tak bersiaran...now I'm back.  Maklumlah bulan Feb ni working days sikit sangat.  Balik cuti, kena habiskan deadline dulu baru boleh ber blog balik.  Minggu ni kira baru start longgar balik la jadual ku.

Alhamdulillah, me and family safely back from London and Paris holiday that took place during CNY.  Best dowh...Rasa macam 8 hari tu tak cukup.  The last trip to London for me is about 10 years ago.. So I'm kind of losing all the familiarity of London city.  Its the first time for Danny and Sofia.  The second for Syahmi and Neesa, tapi masa I first brought them in 1996, they were too small to remember.  So its like the first trip for everybody (except hubby of course).   I actually have few long months planning for the successful journey, termasuk la berdoa dimudahkan Allah.  Since this is a budget travelling, we (read 'ME') need to do lots of research and many bookings were made in advance.. After the hard work of planning, and doa', our journey go and return went well.. Alhamdulillah.

So in the next few post, I'm going to mumble jumble about my journey in the new series of Travelog, London Paris this time...and this is the Prelude post.

For a start, my friend Suhana lent me her book of London and Paris.  Kalau kita pergi satu2 tempat, elok kita faham apa yang ada kat situ, baru kita lebih hargai tempat yang kita lawat.  So, I went through my iternary and then when through the book - berjalan dalam buku dulu...very interesting guidebooks..and educational too.
Guidebook on London and Paris - very detail, so I went through places I plan to visit only
Other than the guidebooks, banyak travelling tips ni aku dapat dari Cari.com forum yang bincang pasal travel.  Forum ni bagus sangat sebab banyak bagi tips dan jawapan yang bernas untuk setiap persoalan.  So guys, if you are travelling, Cari.com travel forum is a must-see forum.  Satu lagi web yang 'must study' ialah Tripadvisor.  Nak cari good deals hotels and review.  Kalau ticket train, buses, parks - go direct to their site.  Kalau Disneyland tu beli direct kat website Disneyland.  Eurostar train also offered better deals on their site.  Itulah antara beberapa tips nak cari good deal ni..

What am I bringing to London and Paris? Nak pergi ramai2 ni aku kena prepare jugak la. Yang paling penting tentulah makanan.  Although I know its quite easy to find halal food in London and Paris, I know for sure when the night set in, no body wants to go out for food.  And its winter too.  So for dinner, I brought a whole range of instant food by Pokcik Brahim, with rice and the cooker too.  Mokcik Maggi pun ado jugok...Penuh la satu beg besar untuk makanan jer...

Inilah sebahagian makanan yang aku bawak..penuh beg ni sebab dinner utk 6 orang selama 7 malam
All ready..Semua dah dalam baggage, except winter coat, yang mana aku masukkan dalam backpack nih..Kalo turun dari kapalterbang gerenti sejuknya...

Ini dia backpack yang aku sumbat winter coat - barang lain semua masuk perut kapalterbang...
Berbekalkan makanan, baju sejuk dan online tickets yang berkajang2...I'm ready to go..

London Paris here comes...

...Bersambung...
  

2 comments:

Anonymous said...

Yes, 'me' does all the work. Thanks for the tips, kena tengok kat rumah, baru boleh tengok gambar...

Rosebud said...

'ME' kena buat, kalo tak, tak bergerak la sampan kita tu..